سفر به اورست و کشف چگونگی ابتلا برخی افراد به دیابت نوع دو

14 آوریل 2014- دانشمندان به دیدگاه های جدیدی درباره ی فرآیندهای مولکولی دخیل در ابتلأ برخی افراد به دیابت نوع 2 رسیدند که منجر به ابداع راههای جدیدی برای پیشگیری از دیابت نوع2 خواهد شد.

در این تحقیق که در کوه اورست انجام شد مکانیزم هایی که به دلیل کاهش سطح اکسیژن(هیپوکسی )  در بدن اتفاق می افتد و منجر به مقاومت به انسولین می شود، بررسی و ارزیابی گردید. مقاومت به انسولین زمانی اتفاق می افتد که سلولها قادربه پاسخ به انسولین نباشند انسولین در بدن مسئول تنظیم قند خون است، مقدار زیاد قند در خون سمی است و منجر به دیابت نوع 2 می شود.

این تحقیق توسط محققین دانشگاه Southampton  و UCLانجام شد و نتایج آن در مجله ی PLOS ONE  منتشر گردید. دانشمندان دریافتند که مقدار چندین نشانگر مقاومت به انسولین به دنبال 6 تا 8 هفته هیپوکسی در ارتفاعات افزایش می یابد و این تغییر با افزایش مقدار مارکرهای التهابی و استرس اکسیداتیو مرتبط است.

پرفسور  Grocott  پایه گذار مرکز CASE Medicine  در دانشگاه UCLمی گوید: این نتایج به ما دید کاربردی جدیدی درباره ی مشکلات بالینی مقاومت به انسولین داد. دانشمندان معتقدند بافت چربی در افراد چاق در وضعیت مزمن خفیفی از هیپوکسی قرار دارد زیرا رگهای خونی کوچک قادر به رساندن اکسیژن کافی به بافت چربی نیستند.  او می افزاید: این تحقیق در نوع خود بی نظیر است زیرا به ما نشان داد که در افراد سالم در ارتفاعات چه اتفاقی می افتد این اتفاقات در حالت طبیعی مشابه با اتفاقاتی است که در افراد چاق در سطح دریا می توان مشاهده کرد. نتایج نشان می دهد مداخلات احتمالی می تواند به کاهش پیشرفت پیش دیابت بسوی دیابت کامل کمک کند. این مداخلات شامل اندازه گیریهایی برای کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب در بدن است.

در طول این تحقیق ، 24 فرد به کوه اورست سفر کردند. در اردوگاه اصلی اورست که در ارتفاع 5300 متری قرار گرفته است مقدار قندخون، تغییرات وزن بدن و نشانگرهای التهابی این افراد ارزیابی گردید. نیمی از این افراد در این کمپ اقامت کرده و گروه دوم تا ارتفاع 8848  متری بالا رفتند. اندازه گیری های مذکور در هفته ی ششم و هشتم سفر برای هر دو گروه تکرار شد. هدف از این کار، افزایش اطلاعات درباره ی بیماران بسیار بدحال بود. همچنین این گروه از محققین برای اولین بار مقدار اکسیژن موجود در خون انسان را در ارتفاع 8400 متری، در بالکن اورست اندازه گیری نمودند.

این تحقیق محور اصلی برنامه ی گسترده ی تحقیقاتی و ادامه ی برنامه ی تحقیق بروی هیپوکسی و عملکرد انسان در ارتفاع بسیار زیاد است که هدف آن بهبود مراقبت از بیماریهای تهدید کننده ی زندگی و بیمارانی است که هیپوکسی مشکل اصلی آنها است. جدیدترین آزمایشات انجام شده توسط این گروه بنام Xtreme Everest2  در بهار 2013  انجام شد.

دکترMarthn  مدیر مرکز UCL CASE Medicine  می گوید: این نتایج برجسته ، دیدگاه بی نظیری درباره ی مکانیزم مقاومت به انسولین در افراد دیابتی و سر نخ هایی در مورد جائیکه باید تحقیقات بر آن متمرکز شود به ما داده استینده بتوانیم درمانهای جدیدی برای دیابت ابداع کنیم. همچنین نتایج بدست آمده ارزش استفاده از داوطلبین سالم در مطالعات انجام شده در ارتفاع و مقایسه ی آنان با بیماران در سطح دریا را نشان می دهد.

مدل آزمایشی ارتفاع بالای ما برای تحقیق یک بیماری دائمی که در آن هیپوکسی بافتی دخیل است راه فوق العاده ای برای بررسی این فرضیه بود که در غیر اینصورت کشف این مسئله بسیار دشوار می شد.

منبع : www.sciencedaily.com/releases/2014/04/140414172149.htm

سرپرست مترجمین : فرخی نیا